Eén per patiënt

Eén per patiënt

In een Deens project is onderzocht of met behulp van een verplaatsingshulpmiddel het aantal verplegers bij de patiënt kan worden teruggebracht van twee naar één. In totaal zijn zeven hulpmiddelen uitgekozen voor het project, waaronder VENDLET V5S.

14. april 2019

Het pilotproject

Het project, dat van januari tot maart 2018 werd uitgevoerd, was gebaseerd op een eerder pilotproject met de naam ‘Eén per patiënt'. Het pilotproject werd uitgevoerd door Zorgcentrum Bauneparken met als doel om te bepalen in hoeverre het met relevante welzijnstechnologische hulpmiddelen ondersteunen van zorg- en verplaatsingssituaties zou kunnen leiden tot het terugbrengen van het aantal medewerkers rond de patiënt in die specifieke verplegingssituaties.

De doelen van het project waren:

1.    De zorgkwaliteit voor de patiënt verbeteren

2.    De arbeidsomgeving van de werknemer verbeteren

3.    De efficiëntie verhogen

Het pilotproject ‘Eén per patiënt' moest op kleine schaal aantonen of de doelen konden worden behaald. De ervaringen werden samengevoegd in voorbereiding op een groter project dat begin 2018 van start is gegaan. 

 

Methode

Voor het starten van het project werden financiële middelen ter beschikking gesteld voor het aanschaffen van de welzijnstechnologische hulpmiddelen. Het project werd op vier verschillende locaties uitgevoerd waarvan elk een bedrag ontving voor het aanschaffen van de hulpmiddelen.

In totaal werden zeven hulpmiddelen, waaronder de VENDLET V5S, getest bij 27 patiënten in 30 verplaatsings- en verplegingssituaties waarin normaal gesproken twee verplegers aanwezig waren. Van drie van de tien hulpmiddelen die in het project werden onderzocht, werden meer exemplaren gekocht dan de andere, waaronder het VENDLET-systeem.

Er werden voor en na de implementatie van de hulpmiddelen tijdmetingen uitgevoerd van elke verplaatsingssituatie. De voor-metingen werden op basis van de normale verpleeg- en verplaatsingsroutine voor de specifieke patiënt uitgevoerd, en de na-metingen werden uitgevoerd nadat het personeel dusdanig gewend was geraakt aan de hulpmiddelen dat een nieuwe routine was ontstaan.

 

Meer informatie over VENDLET

Na afsluiting van het pilotproject was het VENDLET-systeem het hulpmiddel waarover het personeel het meest enthousiast was. Bij de medewerkers die VENDLET gebruikten, bestond duidelijk de wens dat het systeem algemeen onderdeel van de verplegingspraktijk zou worden.

Ook bij de implementatie was men enthousiast over VENDLET. Het personeel vertelt dat VENDLET eenvoudig te bedienen is en dat de patiënt zich veiliger voelt en meer geneigd is mee te werken aan de verplaatsing. Met het gebruik van VENDLET worden het contact met de patiënt en de kwaliteit in algemene zijn als beter ervaren. Het verplaatsen van een bedlegerige patiënt met VENDLET leidde volgens de evaluatie tot een beter arbeidsmilieu, verhoogd comfort voor de patiënt en betere benutting van de tijd van het zorgpersoneel.

Het personeel beschouwde VENDLET als fysiek ontlastend, in het bijzonder voor de rug, armen en schouders, en was van mening dat gebruik van VENDLET de kwaliteit van de zorg voor patiënten kon verhogen omdat er tijdens het verplaatsen goed contact met de patiënt was. Het personeel oordeelde ook dat het gebruik van VENDLET voor een prettigere verplaatsing en minder wrijving zorgde, wat kan bijdragen tot het voorkomen van weefselschade.

 

Hulpmiddelen zorgen voor hogere efficiëntie

De zorgcentra hebben een duidelijke verbetering van de efficiëntie waargenomen. In 16 verplaatsings- en verpleegsituaties is het de medewerkers gelukt om het aantal verplegers per patiënt terug te brengen naar één verpleger en in 12 situaties was dat deels mogelijk. In slechts twee situaties was het niet mogelijk om van twee verplegers over te gaan op één.

Deze verhoogde efficiëntie leidde tot een tijdwinst van in totaal 77 uur per week in de 30 verplaatsingssituaties die werden gemeten. In het project werd daarnaast een nettowinst berekend van 73 minuten per week per patiënt die VENDLET gebruikte.

Bovendien heeft het uitvoeren van het project ertoe geleid dat er nu in meer situaties dan in het project zijn gemeten slechts één verpleger worden ingezet. 

 

Verbeteringen voor personeel en patiënt

De consensus was dat het grootste deel van de winst van het project neerkwam op verhoogde flexibiliteit in planning van het werk van het personeel, een betere werkomgeving voor de medewerkers en verbeterde kwaliteit voor de patiënten.

VENDLET werd vooral uitgelicht door de werknemers omdat zij geen zware omdraaiingen in bed meer hoefden uit te voeren en hun schouders, polsen en rug werden ontlast. Het terugbrengen van het aantal verplegers naar één zorgde ook voor hogere flexibiliteit in het werk omdat ze niet meer afhankelijk van elkaar waren en de wachttijd daardoor werd teruggebracht.

Ook de patiënten merkten een verhoging van kwaliteit in verplaatsings- en verplegingssituaties. Ze voelden zich met name meer betrokken bij de verplaatsing, waardoor ze zelf meer konden bijdragen. Hierdoor wordt de zelfstandigheid van de patiënt verhoogd, wat kan bijdragen aan fysiek en psychisch herstel. Daarnaast waren de patiënten er tevreden mee dat ze contact met slechts één verpleger hadden, waardoor het gesprek meer op ooghoogte kon worden gevoerd.

De medewerkers hebben er ook baat bij dat door het terugbrengen van het aantal verplegers naar één de kwaliteit voor de patiënt zo sterk wordt verbeterd. Het project heeft ervoor gezorgd dat de deelnemende medewerkers er alerter op zijn dat ze langs patiënt heen kunnen praten in verplaatsings- en verplegingssituaties en dat ze de patiënt meer kunnen betrekken bij de verplaatsing.

 

Toekomstbeeld

Probeer VENDLET

Ben je er niet zeker van dat het VENDLET-systeem de juiste oplossing is voor de cliënt? Test het dan gratis uit.

Locatie waar het getest wenst te worden.